زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

راهنمای گوگل سرچ کنسول

راهنمای کامل‌ ابزار گوگل سرچ کنسول و آنالیز سئو سایت

راهنمای کامل‌ ابزار گوگل سرچ کنسول و آنالیز سئو سایت

ساخت یک وب‌ سایت و مطلب گذاشتن در آن کار سختی نیست و همه می‌توانند انجامش دهند؛ قسمت سخت ماجرا مدیریت و آنالیز وب‌ سایت است. کاری که اگر می‌خواهید موفق باشید باید هر روز انجامش دهید.

وقتی بدانید در دل وب‌سایت شما چه می‌گذرد و از احوالاتش باخبر باشید، می‌توانید عملکرد آن را بهتر کنید. ابزارهای زیادی برای آنالیز سایت و رفتار کاربران وجود دارد، ولی بهترین آنها گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) هستند. اینجا قرار است کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنیم و از ۰ تا ۱۰۰ آن را زیر و رو کنیم! این مطلب راهنمای جامعی است که  همه مواردی را که باید در مورد بخش‌های اصلی گوگل سرچ کنسول بدانید، پوشش می‌دهد. در کنار این‌ها نحوۀ استفاده از این ابزار کاربردی گوگل را هم به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید از آچار فرانسه گوگل به‌راحتی استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

راهنمای گوگل سرچ کنسول

کنسول جستجوی گوگل با نام سابق گوگل وب‌مستر (Google webmaster)، یک ابزار رایگان از گوگل است که طبق ادعای خودشان برای همه است! صاحبان مشاغل، متخصصان سئو، مدیران سایت و توسعه‌دهنگان از مشتریان پر و پا قرص سرچ کنسول هستند. چرا؟ به دلیل ویژگی‌ها و امکانات گسترده‌ای که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. عجله نکنید همه اینها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

کنسول جستجو برای چیست؟

به‌طور خلاصه و مفید سرچ کنسول به شما کمک می‌کند تا بفهمید که گوگل چگونه وب‌سایت شما را می‌بیند. با این ابزار می‌توانید حضور سایت‌تان را در نتایج جستجوی گوگل، ردیابی و نظارت کنید. هرچه بیشتر رفتارهای گوگل را بشناسید، عملکرد وب‌سایت‌تان هم بهتر می‌شود. البته این را بگوییم که خود سرچ کنسول به تنهایی نمی‌تواند رتبه سایت شما را بهتر کند، ولی کلی ابزار ریز و درشت و اطلاعات مفید در اختیارتان قرار می‌دهد که با آنها می‌توانید معجزه کنید! گوگل سرچ کنسول در ۴ زمینه زیر به شما کمک می‌کند:

  • ردیابی داده‌های حیاتی وب‌سایت
  • بهینه‌سازی محتوا
  • واکنش به‌موقع به خطاهای سایت
  • بهبود سایت

اینکه سرچ کنسول چگونه در همۀ این موارد به شما کمک می‌کند را در ادامه می‌گویم؛ همچنین خواهید دید که چگونه گزارش‌های مختلف به شما در بهبود عملکرد وب‌سایت‌تان کمک می‌کند. قبل از اینکه به آموزش گوگل سرچ کنسول بپردازیم باید بدانید که چگونه از این ابزار استفاده کنید و آن را به وب‌سایت‌تان اضافه کنید.

چگونه گوگل سرچ کنسول را به وب‌سایت اضافه کنیم؟

راهنمای گوگل سرچ کنسول

برای اضافه‌کردن سرچ کنسول به سایت، خیلی کار سختی پیش رو ندارید! مراحل کار ساده و سرراست است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم باید مراحل زیر را انجام دهید: راهنمای گوگل سرچ کنسول

  1. وارد حساب کاربری گوگل خودتان شوید یا اگر اکانت گوگل ندارید یکی بسازید.
  2. وارد صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول شوید.
  3. یک دارایی (property) مشخص کنید که می‌تواند دامنه سایت شما یا یک URL خاص باشد.
  4. تایید مالکیت دامنه‌ای که معرفی کردید.
  5. و تمام، گوگل ردیابی اطلاعات سایت شما را شروع کنید.

در ادامه مراحل کار را به ترتیب و با جزئیات شرح می‌دهم.

ورود یا ثبت‌نام در حساب کاربری گوگل

احتمالاً شما همین الان هم یک حساب کاربری گوگل دارید. از سرویس ایمیل گوگل، یعنی جیمیل استفاده می‌کنید؟ پس کار تمام است. از همین حساب می‌توانید برای استفاده از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. فقط کافیست وارد حساب کاربری خودتان شوید. اگر هم تاکنون از هیچکدام از خدمات گوگل استفاده نکردید جای نگرانی نیست، به صفحه ساخت حساب کاربری گوگل بروید و یک اکانت بسازید.

نصب سایت در گوگل سرچ کنسول

بعد از ورود به حساب کاربری گوگل و رفتن به صفحه گوگل سرچ کنسول با صفحه زیر روبه‌رو می‌شوید. (البته اگر برای بار اول است که این کار را می‌کنید):

این صفحه از شما می‌خواهد نوع property را مشخص کنید. دو گزینه پیش رو دارید؛ حالا این به چه معنی است؟ یعنی به گوگل بگویید که چه نوع سایت، صفحه یا داده‌ای را برای شما رصد کند. انتخاب شما باید از بین Domain Property و URL Prefix Property باشد. تفاوت این دوتا ساده و مشخص است ولی دانستن فرق آنها بسیار مهم و حیاتی است.

Domain Property: وقتی می‌خواهید گوگل سرچ کنسول همه URLهای سایت شما و زیرمجموعه‌های آن را بررسی کند، باید این گزینه را انتخاب کنید. این گزینه شامل زیردامنه‌های آغاز شده با «m» و «www» و هر گزینه دیگری است که می‌توانید تصور کنید. این حالت پروتکل‌های زیادی را در بر می‌گیرد؛ مثلاً HTTPS  HTTP ، FTP و …

URL Prefix Property: حالا اگر نخواهید که گوگل همه URLهای سایت شما را بررسی کند باید سراغ این گزینه بروید و به گوگل سرچ کنسول بگویید که فقط و فقط یک URL خاص با پروتکل مشخص را ردیابی کند. مثلاً اگر htttp://website.com را وارد کنید، گوگل کاری به https://website.com و http://www.website.com ندارد.

تایید مالکیت Property در گوگل سرچ کنسول

گوگل به هر کسی اجازه نمی‌دهد داده‌های یک وب‌سایت با دامنه خاص را ردیابی و آنالیز کند. شما باید به موتور جستجو ثابت کنید که صاحب سایت هستید یا حداقل اجازه آنها را برای رصد سایت دارید. برای این کار باید مالکیت خود را تایید کنید.

بعد از اضافه‌کردن Property به سرچ کنسول، گوگل از شما می‌خواهد از طریق DNS آن را تایید کنید. این روش مورد علاقۀ گوگل برای احراز هویت است. البته روش‌های دیگری هم برای تایید مالکیت وجود دارد. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

DNS record برای ثبت سایت در کنسول گوگل: برای این کار باید یک DNS record را به نام هاستینگ خودتان اضافه کنید. وارد سی پنل یا دایرکت ادمین سایتتان شوید.

به کنترل پنل هاست بروید و TXT record که گوگل سرچ کنسول به شما می‌دهد را کپی کنید و آن را به DNS configuration اضافه کنید. بعد به صفحۀ تایید سرچ کنسول برگردید و Verify را بزنید. بعد از انجام این کارها گوگل record را تشخیص می‌دهد و متوجه می‌شود که دامنه به شما تعلق دارد. اگر Domain Property را انتخاب کنید تنها راه تایید همین است.

اگر حالت دوم یعنی URL Prefix Property را انتخاب کنید گزینه‌های دیگری برای احراز هویت وجود خواهد داشت:

دانلود فایل HTML: یک روش دیگر که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند، دانلود فایل HTML و قراردادن آن در پوشه public_html است. برای این کار اول فایل HTML که سرچ کنسول به شما می‌دهد را دانلود کنید. وارد کنترل پنل هاست شوید. روی File manager کلیک کنید و با انتخاب Upload، فایل را بارگذاری کنید. بعد هم به سایت گوگل سرچ کنسول بروید و Verify را بزنید.

استفاده از تگ HTML: اگر امکان و توانایی ویرایش تگ HTML را دارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای این کار متنی که در اختیار شما قرار گرفته را کپی کنید. سایت خود را در هر ویرایشگری که دوست دارید باز کنید و متن کپی شده را در قسمت Head صفحۀ اصلی قرار دهید. حالا شما یک متا تگ دارید. به صفحۀ قبلی بروید و روی Verify کلیک کنید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس: اگر قبلا وب‌سایت شما در گوگل آنالیتیکس ثبت شده است

این روش را استفاده کنید چراکه کاری جز زدن دکمه Verify ندارید؛ به همین راحتی!

آموزش بخش‌های مختلف گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

دیگر وقت آن است که برویم سر اصل مطلب؛ یعنی راهنمای گوگل سرچ کنسول

کنسول گوگل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام کارایی و ویژگی‌های خاص خودش را دارد

و برای مقاصد خاصی استفاده می‌شود. در این آموزش قرار است تمام بخش‌های سرچ کنسول بررسی شوند و چیزی از قلم نمی‌افتد.

قبل از شروع بیایید یک نگاه کلی به قسمت‌های مختلف سرچ کنسول بیندازیم:

  • Overview
  • URL Inspection
  • Performance
  • Index
  • Enhancements
  • Security & Manual Actions
  • Legacy tools & reports
  • Links

با ما همراه باشید تا بگوییم هر کدام چکار می‌کند.

Overview در گوگل سرچ کنسول

اولین گزینه‌ای که با آن سروکار خواهید داشت Overview خواهد بود. در این بخش نمای کلی سایت شما نمایش داده می‌ شود

و از سه بخش تشکیل شده است:

 Performanc یا عملکرد

 Coverage یا پوشش

Enhancements که برای بهبود عملکرد است.

در بخش نمای کلی گزارش اجمالی از آنجه در این ۳ بخش می‌گذرد به شما داده می‌شود.

هر کدام از این بخش‌ها صفحه‌ای جداگانه در سرچ کنسول دارد که به آن خواهیم پرداخت.

ابزار بازرسی URL؛ URL Inspection tool گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

این ابزار یکی از ویژگی‎های مورد علاقه سئوکارهاست و می‌تواند دوست خوب شما هم باشد

چون با استفاده از آن می‌توانید بفهمید گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند و چگونه سایت شما را بررسی می‌کند.

اگر قبلاً با گوگل وب‌مستر کار کرده باشید متوجه می‌شوید که این همان ابزار Fetch as Google tool است.

مهم‌ترین کاربرد این ابزار بررسی وجود یک URL در موتور جستجوی گوگل است.

یعنی اگر می‌خواهید بدانید صفحۀ جدیدی که برای سایت‌تان ساختید در گوگل وجود دارد یا نه باید به این قسمت سر بزنید.

چگونه از ابزار URL Inspection استفاده کنیم؟

راهنمای گوگل سرچ کنسول

استفاده از URL Inspection بسیار ساده است. کافیست لینک (URL) صفحۀ مورد نظرتان را کپی کنید

و آن را در باکس جستجوی بالای صفحه قرار دهید و Enter را بزنید. حالا ۵ حالت رخ می‌دهد:

URL is on Google: اول اینکه URL شما در گوگل ایندکس شده است و خطایی هم وجود ندارد. چه بهتر، پس نیاز نیست کاری کنید.

URL is on Google, but has issues: حالت دوم این است که URL شما در گوگل ایندکس شده ولی

خطاهایی وجود دارد که ممکن است در سئوی سایت شما موثر باشد.

URL is not on google, Indexing errors: اما اگر با این پیغام روبرو شدید بدانید که

حداقل یک مشکل اساسی در زمینه ایندکس شدن URL وجود داشته و باید آن را برطرف کنید تا صفحه مورد نطرتان ایندکس شود.

URL is not on google: چهارمین حالت این است که URL شما در گوگل وجود ندارد، یعنی در گوگل ایندکس نشده است.

برای ایندکس کردن باید روی لینک REQUEST INDEXING کلیک کنید تا درخواست ایندکس شدن صفحۀ مورد نظر به گوگل ارسال شود.

URL is an alt version: این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که URL مورد نظر شما

در حقیقت یک نسخه از یک URL ایندکس شده در گوگل است.

گزارش سایت در بخش Performance گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوگل سرچ کنسول، عملکرد یا Performance است.

اینجا جایی است که زیر و بم سایت شما نمایش داده می‌شود و کلی اطلاعات برای ارائه وجود دارد.

موقعیت وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل، نرخ کلیک (CTRتعداد نمایش

در جستجوها (Impressionکلمات کلیدی و رشته کلماتی (Query) که بیشترین ورودی را برای وب‌سایت شما داشته

در اینجا حاضر و آماده است.

شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات عملکرد وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

این بخش دو زیرمجموعه اصلی دارد: Performance on و Disscover.

بخش  Search result در Performance گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

به جرات می‌توان گفت کاربردی‌ترین و پربازدید‌ترین بخش گوگل سرچ کنسول همین  Search result است.

در اینجا کلی نمودار و عدد و رقم می‌بینید که به شما می‌گوید اوضاع سایتتان چگونه است.

با کلیک روی این بخش یک نمودار می‌بینید که ۴ بخش دارد:

  • Total clicks: اینجا مجموع کلیک‌های انجام شده روی صفحات وب‌سایتتان قرار دارد.
  • Total impressions: در این قسمت هم مجموع تعداد نمایش صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شده است.
  • Average CTR: متوسط نرخ کلیک به شما می‌گوید میانگین نرخ کلیک صفحات وب‌سایت شما چقدر است.
  • Avarege positon: این بخش میانگین موقعیت تمام صفحات وب‌سایت شما را نشان می‌دهد.

این چهار مورد معیارهای اصلی گزارش عملکرد کنسول گوگل هستند و با کلیک روی هرکدام می‌توانید

نمودار آن را در بازه زمانی مشخص شده، ببینید.

جدول گزارش نتایج جستجو: در تمام این مدت اگر به پایین صفحه نگاه کنید جدولی می‌بینید که شامل سطر و ستون‌های زیادی است.

این جدول دید خوبی نسبت به اطلاعات گوگل سرچ کنسول به شما می‌دهد

و اطلاعات را بر اساس فیلترهایی که مشخص می‌کنید در چند دسته‌، طبقه‌بندی می‌کند.

گرفتن خروجی از اطلاعات در گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

اکثر اوقات داده‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌توانید همه آنها را در سرچ کنسول ببینید.

پس بهتر است از آن خروجی بگیرید تا بتوانید تحلیل بهتری روی آن انجام دهید. خوشبختانه راه سختی پیش رو ندارید.

روی دکمه EXPORT در گوشه راست و بالای صفحه کلیک کنید.

حالا می‌توانید تمام داده‌ها را در ۳ فرمت اکسل (Excelسی‌اس‌وی (CSV) و گوگل شیت (Google sheets) دانلود کنید.

بخش Discover در کنسول گوگل

یکی از امکانات جدید گوگل سرچ کنسول بخش اکتشاف (discover) است.

این ویژگی در آوریل سال ۲۰۱۹ به این پلتفرم اضافه شد تا افراد، به ویژه ناشران،

از رفتار کاربران روی سایتشان آگاهی بیشتری داشته باشند.

اگر بلاگر هستید و محتواهای زیادی منتشر می‌کنید می‌توانید

با این ویژگی نحوه تعامل جستجوگران با وب‌سایتتان در Google’s mobile Discover feed را ببینید.

البته برای استفاده از این قابلیت، سایت شما باید بازدید بسیار بالایی داشته باشد.

گزارش ایندکس کردن در گوگل سرچ کنسول

راهنمای گوگل سرچ کنسول

برسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرچ کنسول که همان ایندکس است.

تا حالا یاد گرفتید که چگونه صفحات را در گوگل ایندکس کنید اما باید بدانید خزنده‌های گوگل همیشه در حال خزیدن

لا به‌ لای مطالب و صفحات سایتتان هستند! پس همیشه باید گوش به زنگ باشید

و از کوچک‌ترین تغییرات و خطاهایی که ممکن است برای صفحات به وجود بیاید آگاه شوید. اینجاست که اهمیت این بخش خودنمایی می‌کند.

بخش ایندکس دو زیرمجموعه دارد؛ اولی Coverage و دومی Sitemap.

مورد اول گزارشگر شما در زمینه ایندکس مطالب است و دومی نقشه راه گوگل برای بهتر دیدن سایت شما.

بیایید این بخش‌ها را بررسی کنیم.

آموزش بخش Coverage در گوگل سرچ کنسول

شما قطعاً بارها و بارها به این بخش سر می‌زنید. این بخش نقش بسیار مهمی در آنالیز سایت و صفحات آن بازی می‌کند.

در ورژن قبلی سرچ کنسول، یعنی گوگل وب‌مستر، نام آن index status بود، شاید با آن آشنا باشید.

در این قسمت گزارشی از تمام امور مربوط به ایندکس صفحات به شما ارائه می‌شود.

علاوه‌براین دربارۀ تمام مشکلات و خطاهایی که سر راه صفحۀ شما برای ایندکس شدن رخ می‌دهد، توضیحاتی می‌دهد.

می‌خواهید بدانید چند URL به‌درستی ایندکس شده است، کدام صفحات به‌درستی ایندکس نشده‌اند

یا کدام محتوا در جستجوی گوگل نشان داده نمی‌شود؟ Coverage در اختیار شماست تا در همۀ این موارد به دادتان برسد!

با ورود به این بخش جدولی مشاهده می‌کنید که ۴ پارامتر اصلی دارد که با فعال‌کردن آن می‌توانید اطلاعاتش را ببینید.

این اطلاعات به صورت یک نمودار برای شما نمایش داده شده است. شما می‌توانید روند تغییرات را در زمان ببینید.

حتی می‌توانید با فعال کردن تیک Impression ببینید که رفع مشکلات و ایندکس کردن صفحات چه تاثیری در بازدید سایت شما داشته است.

اگر به پایین صفحه بیایید متوجه می‌شوید که گوگل حرف‌های بیشتری هم برای گفتن دارد

و با ارائه یک جدول، جزئیات بیشتری را برای شما فاش کرده است!

اطلاعات این جدول، تکمیل کننده نمودار بالاست و در ۵ مورد اطلاعات کلیدی به شما می‌دهد.

نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت‌کردن نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول یکی از اقدامات مهم و ضروری در سئوی سایت است.

حتماً می‌پرسید چرا؟ خزنده‌های گوگل را یادتان هست؟ اگر این خزنده‌ها برای خزیدن در محتوای سایت شما یک نقشه داشته باشند

بهتر می‌توانند صفحات شما را تحلیل کنند. ثبت نقشه سایت (Sitemap) در گوگل در حقیقت آپلود فایلی است

که در آن به گوگل می‌گویید صفحات مهم شما در کجا قرار دارند.

این مورد تاثیر زیادی در ایندکس کردن صفحات در گوگل دارد؛ چون وقتی گوگل بداند کجا دنبال صفحات شما بگردد

قطعاً فرآیند ایندکس کردن هم سریع‌تر خواهد شد.

بهبود عملکرد سایت با Enhancement

برای متخصصان سئو وجود همچین بخشی نعمت است! البته بخش بهبود عملکرد فقط برای سئوکاران نیست

و همه می‌توانند از وجود آن بهره‌مند شوند. دو قسمت مهم در این بخش Core Web Vitals و Mobile Usability هستند

که به ترتیب برای بررسی سرعت سایت و قابلیت استفاده درموبایل استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید تجربه کاربران از وب‌سایت شما بهتر شود و آنها از آمدن به سایتتان حس خوبی پیدا کنند

باید توجه ویژه‌ای به این قسمت از گوگل سرچ کنسول داشته باشید. حالا به ترتیب بخش‌های مختلف Enhancement را بررسی می‌کنیم.

سنجش سرعت صفحات سایت با Core Web Vitals

یکی از اساسی‌ترین گزارش‌های گوگل سرچ کنسول همین بخش Core Web Vitals است.

با ورود به این قسمت می‌توانید وضعیت URLهای سایت را در دو دسته‌بندی دسکتاپ و موبایل بررسی کنید. منظورمان از وضعیت، سرعت لودشدن این صفحات است.

گوگل در اینجا به شما می‌گوید کدام صفحات با سرعت خوبی باز می‌شوند و کدام صفحه نیاز به بهبود دارد.

گوگل URLها را به سه دسته خوب (good URLsبد (Poor URLs) و نیاز به تلاش بیشتر (URLs need improvement) تقسیم کرده است!

بررسی عملکرد موبایل در گوگل سرچ کنسول با Mobile Usability

اگر نگاهی به آمار سایتتان بیندازید متوجه می‌شود که کاربرانی که با موبایل وارد سایت شما می‌شوند با اختلاف زیادی در صدر قرار دارند!

دلیلش هم واضح است؛ استفاده از تلفن‌ همراه خیلی راحت‌تر از لپ‌تاپ و رایانه شخصی است.

همین نکته اهمیت نسخه موبایل سایت شما را بیشتر می‌کند. شما تا می‌توانید باید صفحات سایتتان را برای استفاده در موبایل بهینه کنید.

Mobile Usability برای این است که بدانید کدام صفحاتتان تجربه کاربری خوبی برای کاربران نسخه موبایل فراهم می‌کند.

بخش خرده ‌نان یا Breadcrumbs در گوگل سرچ کنسول

داستان هانسل و گرتل را یادتان هست؟ شخصیت داستان (ها نسل) برای اینکه راه خودش را در جنگل گم نکند، در طول مسیر خرده نان ریخت تا مسیر بازگشت را پیدا کند.

همین قابلیت برای صفحات و سایت شما هم وجود دارد.

شما باید تمام وب‌سایت خودتان را با خرده نان نشانه‌گذاری کنید تا در هر صفحه‌ای که بودید بدانید که کجا هستید.

Breadcrumbsهم در حقیقت یک نشانه‌گذاری متنی است که به شما می‌گوید در کجای سایت قرار دارید.

گزارش‌گیری از محصولات در سرچ کنسول

یکی از گزارش‌های کاربردی برای کسب‌ و‌ کارهایی که ویترین دارند و محصولی برای فروش دارند، Products است.

در این بخش گوگل به شما می‌گوید برای بهبود وضعیت کالاها چکار باید بکنید و ویترین خودتان را چگونه بچینید.

با این گزارش شما یک طراح حرفه‌ای فروشگاه دارید که همۀ مولفه‌های محصولات شما را بررسی می‌کند تا بیشترین فروش را داشته باشید!

بخش Stelinks searchbox در سرچ کنسول

برای آنهایی که از زبان نشانه‌‌گذاری Stelinks searchbox در سایت‌شان استفاده می‌کنند هم بخشی تدارک دیده شده است.

در این بخش گزارش مفصلی از Stelinks searchbox و خطاها و هشدارهایی که ممکن است رخ بدهد قرار گرفته است.

مثل تمام بخش‌های گوگل سرچ کنسول می‌توانید جزئیات بیشتر را در جدول پایین صفحه ببینید.

بررسی مشکلات امنیتی در گوگل سرچ کنسول

هیچ وب‌سایتی بدون رعایت نکات امنیتی نمی‌تواند به فعالیتش ادامه دهد! پس جای تعجب ندارد که گوگل بخشی مجزا برای این مورد در نظر گرفته باشد.

در بخش Manual action  و  Security issues، دو گزارش بسیار مهم وجود دارد،

اولی جریمه‌هایی است که در صورت عبور از خط قرمزهای گوگل، برای شما در نظر گرفته شده است و دومی برای مشکلات امنیتی سایت است.

جریمه‌های Manual action: بدترین اتفاقی که می‌تواند برای سایت شما بیفتد این است که پیامی در این بخش ببینید.

این کابوس سئوکاران و مدیران سایت است! حالا این به چه معناست؟

اینجا برای وب‌سایت‌هایی که رفتارهای اسپم‌طور دارند جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است!

Security issues: اینجا هم مشکلات امنیتی وب‌سایت شما برایتان لیست خواهد شد.

منظور ما از مشکلات امنیتی، مواردی است که ممکن است برای دیگران خطرناک باشد نه شما! اگر سایت شما برای کاربران مشکلات امنیتی بوجود آورد، بخشی از وب‌سایت یا تمام آن ممکن است از صفحه نتایج گوگل حذف می‌شود!

گزارش‌های Legacy tools و reports

این بخش از گوگل سرچ کنسول به ارائه گزارش‌های مختلفی می‌پردازد و با استفاده از آن می‌توانید کارهای زیادی بکنید. در این بخش ۶ قسمت وجود دارد که به ترتیب آنها را بررسی می‌کنیم.

International targeting: اینجا برای انتخاب کشور هدف است. البته گوگل به‌طور اتوماتیک می‌تواند از زبان متن، IP کاربران، آدرس و شماره تماس اکانت گوگل شما کشورتان را به‌درستی حدس بزند.

Removals: یک بخش کاربردی همین Removals است. اینجا می‌توانید URLهایی که ایندکس کردید را حذف کنید. اگر می‌خواهید صفحه‌ای را برای همیشه از نتایج جستجوی گوگل پاک کنید کافیست URL آن را اینجا وارد کنید.

Crawl stats: خزنده‌های گوگل نیز بخشی در سرچ کنسول دارند! اگر وارد این قسمت شوید می‌توانید فعالیت ربات‌های خزنده گوگل در وب‌سایتتان طی ۹۰ روز گذشته را ببینید.

Messages: در این بخش پیام‌هایی که گوگل درباره خطاها و اتفاقاتی که برای سایت شما رخ داده است، برایتان نمایش داده می‌شود.

URL parameters: پارامترهای URL معیارهایی هستند که به خزنده‌های گوگل کمک می‌کنند تا صفحات را تشخیص دهند و آنها را با هم قاطی نکنند!

Web Tools: در این بخش می‌توانید سرویس‌های گوگل را ببینید. مثلاً یکی از گزارش‌ها مربوط به Ad Experience است که برای بررسی تجربیات تبلیغات گوگل استفاده می‌شود.

مدیریت لینک‌های داخلی و خارجی در گوگل سرچ کنسول

لینک‌سازی داخلی یکی از مهمترین ارکان سئوی خوب است. شما باید بدانید کدام صفحات وب‌سایت شما به هم وصل شده‌اند و از کدام صفحات به خارج از سایت لینک داده‌اید. بخش Links در سرچ کنسول در این زمینه به کمک شما می‌آید. در اینجا می‌توانید لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی وب‌سایتتان را مدیریت کنید.

قبل از ادامۀ کار نحوه تدوین استراتژی سئو سایت را بخوانید که بسیار به کارتان می‌آید!

صفحاتی که بیشترین لینک داخلی را دارند، صفحاتی که بیشترین لینک خارجی را دارند، متن‌هایی که بیشترین لینک را از آنها داده‌اید، همه و همه اینجا برایتان حاضر و آماده قرار گرفته است!

تنظیمات گوگل سرچ کنسول

آخرین بخش گوگل سرچ کنسول که به آن می‌پردازیم، تنظیمات است. در این بخش تنظیمات کلی کنسول شما قرار دارد.

در این بخش وضعیت مالکیت شما مشخص شده است. اگر می‌خواهید آدرس خودتان را تغییر بدهید از قسمت Change of address اقدام کنید.

در پایین صفحه هم اطلاعاتی درباره خزنده گوگل که وضعیت ایندکس صفحات شما را بررسی می‌کند خواهید دید.

در آخر اگر قصد دارید Property خودتان را حذف کنید، دکمۀ REMOVE PROPRETY را بزنید و تمام!

حرف آخر

گوگل سرچ کنسول مهمترین ابزار آنالیز سایت در کنار گوگل آنالیتیکس است.

شما به‌عنوان مدیر سایت باید وقت زیادی را صرف گشت‌و‌گذار در سرچ کنسول کنید تا تمام جزئیات سایت را بلد شوید.

ایندکس‌کردن صفحات جدید، گرفتن گزارش‌های مختلف، بهبود عملکرد سایت، این‌ها بخش کوچکی از امکانات وسیعی است که ابزارهای گوگل سرچ کنسول برای شما فراهم می‌کند.

در این مطلب ۰ تا ۱۰۰ کنسول جستجوی گوگل را برایتان گفتیم و تمام بخش‌ها را بررسی کردیم.

با مطالعه این مطلب می‌توانید عملکرد وب‌سایت‌تان را بهتر کنید و کاربران بیشتری را به سمت سایت خودتان هدایت کنید.

محمدامین

مشخصات

  • منبع:

دانـــــلود

  • بازدیدها : 181

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.
تبلیغات